tisdag 14 juni 2011

Dagens middag: Fasolakia


Till middag gjorde jag idag en rätt som går att äta som vegetarisk eller med kött i. Idag gjorde jag den med vildsvinskött.
Här kommer receptet på en grekisk maträtt som heter Fasolakia på grekiska, en gryta med hericoverts.

1 pkt hericoverts (500g)
1 gul lök (rives)
1-2 vitlöksklyftor (kan uteslutas, vill man ha det så river man dem)
500 g grytbitar (kan uteslutas)
1 pkt passerade tomater/krossade tomater, eller om man vill kan man riva färska tomater.
olivolja
salt/peppar
oregano

Börja med att fräsa vitlöken och löken mjuka i en tjockbottnad kastrull (fräs dem i olivoljan), ska man ha med kött så slänger man även i köttet när löken har fräst färdigt. När köttet har fått lite färg häller man i bönorna och blandar runt tills de har mjuknat en aning. Häll i tomaterna och även lite vatten (så att det täcker bönorna), krydda med salt/peppar och oregano efter smak. På med locket och låt puttra en tills köttet är mört, jag brukar låta grytan puttra i 1-2 timmar minst, så blir den saftig och god.
Vill man kan man tärna i potatis, morötter etc, etc...om man väljer att äta den vegetarisk (min personliga favvo) kan jag rekomendera att äta den tillsammans med fetaost och ev. en skiva nybakat bröd :)

Låt det smakas!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar