tisdag 6 december 2011

Att göra jul


Julen är en fantastisk period, de varma röda färgerna som kommer fram blandad med det krispiga vita och det murriga mörkgröna. Jag bara älskar det. Det börjar i samband med första advent att man plockar fram de där lådorna ur vinden, dammar av och ställer fram. Dock vill jag ändå tillägga att adventsfirandet och julen i sig är en process som håller på fram till nyår, sen dalar det av.
Något som jag har kommit fram med med åren är att jag anser att folk gör julen krångligare och dyrare än vad det är, här kommer ett litet axplock från mitt julpyssel, mitt sätt att göra jul på...och dyrt är det inte.

Tex det här med adventsljusstake, de senare åren har fler och fler nyare modeller av adventsljusstakar börjat ploppa upp. En del är med tjocka kraftiga ljus, andra med en massa text på, etc, etc... Tråkigt tycker jag! Dels blir det dyrt om man går och köper det senaste år efter år, plus att pyntandet av dessa blir dyrt. Den här gamla staken har jag haft i många år, jag gör det heller inte krångligare än vad det behöver vara. Lite mossa, de klassiska flugsvamparna och i år toppade jag med inplockad murgröna och lite kvistar....svårare behöver det inte vara.

Dessutom är mycket av mitt pynt fyndad på diverse sekond hand, som man kan se här på matbordet tex. Har inte gett mer än kanske max 5-10 kr styck.

Här har ni ännu ett bra exempel på att göra jul billigt, ett par gamla stakar som jag fann i garaget, har bara legat och skräpat, lite murgröna och ett rött band så blev de juliga och fina. Kika i gamla gömmor, det ligger så mkt där och skräpar, saker som man bara kan damma av, fixa till och vips...ngt nytt.

Hyllan i köket..var och köpte mig ett litet ljus från kyrkan häromdagen, 2 kr kostar det lilla ljuset. På med lite band och så får den stå och trängas där bland böcker, buddhor och tomtar...det är kontraster det ;)

Mina fina små hyacinter har fått lite pynt i form av kanelstänger som jag bundit ihop med lite julgransljus!!

En gammal virkad duk från mormor kan bli en vacker skål, eller varför inte den där fina koppen från second hand...lite rött band och lite murgröna...ett litet värmeljus i så blir det fin fint. Detta får trängas ihop med gamla vackra flaskor och tomtar...och barnens pynt förstås.

Eller varför inte hänga mormors virkade dukar i fönstret?? Blir som vackra snöflingor...det behöver inte vara så svårt...

Små, små och enkla detaljer som ger mer effekt än man tror...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar