torsdag 8 december 2011

Saffranspudding och pyssel


Efter en dag full av plugg och städning är det skönt att koppla av med lite pyssel. Idag blev det precis så, med ett litet plus till: Saffranspudding! Detta är ett måste och jag rekomendenderar alla saffranstokar att laga denna sjukt lätta efterrätt som lätt kan ersätta ostkakan på julbordet. Denna pudding kan göras på två olika sätt, antingen gör man som jag gjorde idag, dvs att man kokar sin egna risgrynsgröt själv, eller springer man iväg till affären och köper färdig gröt :) Det bror helt och hållet på hur mycket tid och ork man har. :)

Jag började som sagt med att koka risgrynsgröt som jag sen ställde ut på altanen så den fick svanla. 4 port. blir lagom.

När den har svalnat blandar du gröten med 1 dl skållad och grovhackad mandel, 2 dl grädde och 3 ägg. Mortla 0,5 g saffran tillsammans med 2 msk socker och blanda i, smörj en form och häll i blandningen, sen in med formen i ugnen på 175 grader och grädda i ca en halvtimma.

Avnjutes i stillhet med en kopp varm te och tända ljus ;) Serveras med vispad grädde och favvosylten också förståss!!!

Ägnat mig åt lite pyssel idag också, jag har pimpat upp nattvarden lite grann!!! :D
Trist var den med den mörka ramen runtom och jag kände att den kunde bli lite finare, så jag tog fram helt vanligt hobbylack och målade den med silver på ramen och duttade i lite färger på själva nattvarden också för att göra den lite roligare. Lite smått surealistisk blev den ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar