söndag 15 april 2012

Ortodoxa påsken


Idag firar den ortodoxa kyrkan påsk, och enligt tradition grillas det lam på påskdagen. Första gången på väldigt många år fick jag chansen att fira en grekisk ortodox påsk enligt traditionen, fick vara med och helgrilla ett lamm. Visst, jag är inget större fan av helgrillad lamm, eller man skulle kunna säga att jag inte ens tyckte det såg gott ut när det grillades. Men jag vart fascinerad över allt jobb de måste ha lagt ner för att göra detta. Det är liksom inget man gör i en handvändning, och jag gillar tanken och idéen av att laga mat över öppen eld. Dessutom var det helt underbart att få vara med alla dessa människor och det hela var verkligen en stor fest. Barn, ungdomar och vuxna i en salig blandning som dansade, drack och åt.

Jag bidrag inte med något kött, men jag tog med mig en plåt ungsbakad potatis, en massa bröd som jag dekorerade med olika kristna symboler, muffins och tårta!

Det var roligt, riktigt roligt att få göra dessa förberedelser och samtidigt ha Jesus i åtanke.

Att få göra denna tårta var extra roligt då den inte liknar något annat jag någonsin gjort tidigare. Den är enkel att göra, men dock tidskrävande, då den är byggd på olika lager av bottnar, med olika färger.

Som sagt, så var det full fart och en av de roligaste fester jag någonsin varit på. Humöret var på topp och alla hade roligt!

Kol som förbereddes för grillningen av lammet...

Lammet som helgrillades på spett...

Vill också visa er den första snopptårtan jag någonsin tillverkat ... :P

Anledningen till att jag gjorde denna är en historia för sig... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar